0770 591 389 Luni - Vineri: 8:00 am - 9:00 pm Str. Rosiorilor, Nr. 124, Brăila, România
0770 591 389 Luni - Vineri: 8:00 am - 9:00 pm Str. Rosiorilor, Nr. 124, Brăila, România

Cum să îți alegi corect încălțămintea în funcție de activitatea desfășurată

Atunci când mergem pe stradă sau ne antrenăm, este foarte important să știm să ne alegem încălțămintea corespunzătoare activității desfășurate. Având în vedere că putem alege dintr-o gamă largă de încălțăminte, trebuie să știm care sunt mișcările specifice fiecărui tip de antrenament.

Fotbal
Încălțămintea trebuie să asigure o bună aderență și stabilitate pe gazon.
Având în vedere că în fotbal predomină schimburile rapide de direcție, sprinturile și lovirea mingii cu piciorul, încălțămintea trebuie să aibe talpă joasă, cu o bună aderență, pentru a evita entorsele, întinderile musculare sau leziunile ligamentare datorate unei mișcări necontrolate.

Baschet
Spre deosebire de fotbal, în baschet există sărituri frecvente. În acest caz încălțămintea trebuie să asigure un nivel mai mare de siguranță la nivelul gleznelor pentru a evita instabilitatea produsă la momentul aterizării .
Mai mult, talpa trebuie să asigure o aderență crescută la contactul cu suprafața de joc ,împiedicând astfel alunecarea.

Tenis
Jucătorii de tenis trebuie să folosească încălțămintea care le favorizează mișcările laterale și schimbările rapide ale centrului de greutate.
Este necesară flexibilitatea crescută de la nivelul vârfurilor pentru a favoriza deplasările rapide și viteza de reacție.

Aerobic
Încălțămintea folosită pentru aerobic trebuie să fie ușoară pentru a preveni acumularea oboselii și să absoarbă șocurile produse la nivelul metatarsienelor (în special în partea anterioară a tălpii).

Alergat pe asfalt
Alergatul pe o suprafață dură precum asfaltul, produce un stres repetitiv la nivelul articulațiilor membrului inferior, implicit al coloanei vertebrale datorită forței de reacțiune care se produce la contactul cu solul.
Când ne cumpărăm încălțăminte pentru alergat trebuie să urmărim calitatea tălpii. Astfel, talpa trebuie să fie flexibilă și să absoarbă foarte bine șocurile. În cazul în care alergatul face parte din stilul tău de viață e bine să nu faci compromis la calitate, întrucât riscul de accidentare crește o dată cu numărul de kilometri parcurși.
Alt aspect de care trebuie să ținem cont îl reprezintă greutatea pe care o are perechea de adidași respectivă . Astfel, o pereche mai grea, datorită inerției produse în timpul mișcărilor va favoriza producerea leziunilor la nivelul genunchilor.
Calitatea adidașilor utilizați contează pentru a preveni afecțiuni precum tendinitele, durerile de calcaneu, fasciitele plantare, fracturile de stres sau periostită.
Trebuie reținut faptul că încălțămintea de tip ”running” este concepută pentru alergare liniară, nu și pentru sporturile care presupun sărituri și schimburi rapide de direcție.

Alergat pe drum forestier/accidentat
Dacă preferi să alergi pe teren accidentat, este recomandat să folosești încălțăminte de tip trail-running care este proiectată pentru traseele unde poți călca pe pietre, noroi, trunchiuri de copac picate sau obiecte ascuțite.
Talpa acestor adidași este gândită pentru a oferi aderență sporită și stabilitate la contactul cu suprafețele neregulate și alunecoase și protecție împotriva obstacolelor care ar putea să o perforeze.
În ciuda rezistenței sportive, talpa va fi mai subțire față de cea a adidașilor proiectați pentru alergare pe teren plat.

Mers pe stradă
În primul rând, trebuie să te gândești pe ce tip de drum mergi de obicei și ce durată mergi pe jos în ziua respectivă. Încălțămintea trebuie să fie confortabilă pe toată durata deplasării și să nu îți creeze probleme pe termen scurt (bătături, flictene, picioare umflate etc) sau lung (transmiterea șocurilor în coloană, probleme la nivelul genunchilor, gleznelor, șoldurilor, etc.)
În cazul în care suferi de insuficiență venoasă se recomandă încălțămintea fără șiret care nu obturează circulația. La fel, doamnele trebuie să evite încălțămintea cu toc înalt în cazul în care suferă de dureri persistente la nivelul coloanei vertebrale lombare.

Concluzie
În funcție de activitatea pe care o desfășurăm trebuie să știm ce tip de încălțăminte este corespunzator. Încălțămintea ”universală” nu există, iar alegerea incorectă își va arăta în scurt timp efectele asupra sistemului nostru locomotor.

Cum să îți alegi corect încălțămintea în funcție de activitatea desfășurată

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *