Scolioza este o deformare tridimensională (3D) a coloanei vertebrale care presupune lateralitate, torsiune la nivelul corpilor vertebrali și compresie la nivelul coloanei. Afecțiunea implică modificări în toate cele trei planuri ale corpului:
- Plan frontal (privit din față sau din spate)
- Coloana se curbează spre stânga sau spre dreapta (forma de “C”sau “S”).
- Plan sagital (privit din lateral)
- Se modifică curburile normale ale coloanei: cifoza toracică(cocoașa spatelui) și lordoza lombară (curbura din zona inferioră).
- În scolioză, aceste curburi pot deveni aplatizate sau accentuate.
- Plan transversal (privit de sus în jos)
- Coloana se rotește în jurul propriei axe. Acest fenomen se numește rotație vertebralăși este o caracteristică esențială a scoliozei. Corpii vertebrali se rotesc în direcția concavității, mai exact , spre interiorul curburii.
- Această rotație face ca coastele să iasă în evidență pe o parte, formând o gibozitate costalăvizibilă când pacientul se apleacă în față (testul Adam).
Clasificarea scoliozelor
Scoliozele sunt clasificate în funcție de mai mulți parametri precum vârsta la care apare, tipul scoliozei (structurală sau nestructurală), cauza apariției ( congenitală, neuromusculară, etc.) direcția deformării coloanei vertebrale (dextroconvexă sau sinistroconvexă) și de gravitatea curburii măsurată prin unghiul Cobb, care este standardul principal de evaluare al severității deviației coloanei vertebrale. Acest unghi se determină pe radiografii și reflectă cât de mare este deformarea în plan frontal.
Mai mult, scolioza poate fi confirmată și în urma evaluării pe baza unor teste funcționale precum testul Adam sau testul firului cu plumb.
| Stadiu | Unghi Cobb | Gravitate | Observații |
| Ușoară (Stadiul I) | 10° – 20° | Scolioză minoră | Poate necesita doar monitorizare; exerciții. |
| Moderată (Stadiul II) | 20° – 40° | Scolioză medie | Poate necesita corset la copii/adolescenți. |
| Severă (Stadiul III) | 40° – 60° | Scolioză severă | Corset sau intervenție chirurgicală posibilă. |
| Foarte severă (Stadiul IV) | > 60° | Scolioză foarte severă | De obicei indică necesitatea unei intervenții chirurgicale; risc pentru funcția pulmonară. |
Trebuie menționat faptul că sub 10° nu se consideră scolioză, ci doar o asimetrie vertebrală iar la copii și adolescenți, riscul de progresie e mai mare dacă curbura este deja peste 20° și dacă nu au încheiat încă creșterea osoasă.
Cauzele scoliozelor
- Episoadele de creșterea bruscă pot determina o inegalitate temporară a membrelor inferioare, fapt ce poate duce la compensări musculare ce pot deforma perturba aliniamentul corect al coloanei vertebrale.
- Posturile incorecte menținute pe o durată îndelungată generează tensiuni la nivelul lanțurilor miofasciale care, implicit, influențează curburile coloanei vertebrale.
- Malformațiile de la nivelul coloanei vertebrale reprezintă adesea cauza principală a scoliozelor structurale care ,în cazuri grave, necesită tratament chirurgical.
- Probleme ale aparatului oculomotor pot determina niște tensiuni musculare suplimentare ce au rolul de a ajusta subtil poziția capului cu scopul de a compensa viciile de refracție de la nivelul ochilor.
- Leziunile de la nivelul coccisuluireprezintă o cauză ascunsă a scoliozelor, deoarece poziția vertebrelor coccicene influențează în mod direct aliniament coloanei.
- Purtarea talonetelor rigide produce tensiuni la nivelul gleznelor și musculaturii tălpii care vor genera în mod ascendent complensări musculare.
- Purtarea aparatului dentar poate genera tensiuni suplimentare la nivelul oaselor capului care se pot transmite progresiv la nivelul regiunilor coloanei vertebrale.
Tipuri principale de scolioză:
- Idiopatică– cea mai frecventă, de cauză necunoscută (adesea apare în adolescență).
- Congenitală– cauzată de malformații ale vertebrelor prezente de la naștere.
- Neuromusculară– asociată cu boli ca paralizia cerebrală sau distrofia musculară.
- Degenerativă– apare la adulți, cauzată de uzura discurilor intervertebrale și articulațiilor coloanei.
Clasificare în funcție de structura coloanei
Diferența dintre scolioza structurală și scolioza nestructurală (funcțională) este esențială pentru stabilirea tratamentului corect. Iată cum se pot deosebi clar cele două tipuri:
Scolioza structurală presupune o deformare reală a vertebrelor (modificări osoase, rotații vertebrale, curburi fixe), curbura menținându-se indiferent de poziția adoptată. Netratată, poate progresa, mai ales în perioada adolescentină.
Scolioza nestructurală (funcțională sau posturală) este o deviație temporară și reversibilă a coloanei, fără deformări osoase. În acest caz, curburile se reduc sau dispar atunci când pacientul este așezat culcat sau când se fac niște modificări la nivelul posturii.
Acest tip de scolioză poate avea cauze temporare precum inegalitate de membre specifică perioadei de creștere, contracturi musculare (în special la musculatura paravertebrală) sau menținerea unor posturi incorecte pe o perioadă îndelungată de timp.
Clasificarea în funcție de vârstă
Scolioza poate fi clasificată și în funcție de vârsta la care apare, deoarece momentul dezvoltării poate indica atât cauza probabilă, cât și evoluția bolii. Iată o caracterizare clară pe grupe de vârstă:
| Tip de scolioză | Vârstă | Cauze principale | Risc de progresie | Sex predominat |
| Infantilă | 0–3 ani | Idiopatică/congenitală | Mediu–mare | Băieți |
| Juvenilă | 4–10 ani | Idiopatică/neurologică | Mare | Fete |
| Adolescentină | 11–18 ani | Idiopatică (SIA) | Foarte mare | Fete |
| Adulți | >18 ani | Degenerativă/istoric de scolioză | Variabil | Femei (în forma degenerativă) |
De specificat faptul că, în perioada adolescentină, fetele sunt mult mai predispuse in a dezvolta o scolioză din cauza fluctuațiilor endocrine specifice acestei perioade care pot influența ritmul de dezvoltare al sistemului locomotor. Raportul este de 7:1 (fete/băieți) pentru formele severe .
Teste funcționale:
Testul Adam
Testul Adam (sau testul de aplecare înainte – Adam’s Forward Bend Test) este o metodă simplă, rapidă și neinvazivă folosită în screeningul scoliozei, în special la copii și adolescenți. Acest test pune în evidență deformările tridimensionale ale coloanei, în special rotația vertebrală și asimetria cutiei toracice.
| Rezultat | Posibilă interpretare |
| Simetrie perfectă | Fără scolioză semnificativă |
| Asimetrie vizibilă (cocoașă costală) | Rotație vertebrală = posibilă scolioză structurală |
| Asimetrie care dispare la întindere | Posibilă scolioză funcțională/posturală (nu structurală) |
Testul firului cu plumb
Testul firului cu plumb este o metodă simplă și eficientă de evaluare a posturii și aliniamentului corpului, folosită în special pentru a depista scolioza și tendința de agravare a acesteia. Este adesea utilizat de către ortopezi, fizioterapeuți sau kinetoterapeuți pentru a examina eventualele devieri ale coloanei vertebrale.
Pentru a efectua testul , se utilizează un fir subțire ce are atașat la capăt o mică greutate. Punctul de referință superior îl reprezintă vertebra C7 sau baza craniului, iar firul trebuie lăsat să atârne întins de-a lungul coloanei vertebrale, în timp ce greutatea atinge solul.
Dacă firul trece deasupra liniei interfesiere înseamnă că scolioza nu va mai progresa. În schimb, dacă există o deviere de minim 1cm între linia interfesieră și firul cu plumb, scolioza va mai evolua, deoarece corpul are mereu tendința de a menține pe aceeași linie coccisul cu baza craniului.
Tratamentul scoliozei
Pentru a trata scolioza este necesară reechilibrarea musculaturii antigravitaționale prin metode terapeutice precum reeducarea posturală globală sau terapia Schroth deoarece presupun o abordare tridimensională a problemei. Pentru a încetini progresia scoliozei se recomandă utilizarea corsetelor funcționale care pot fi ajustate odată cu ameliorarea curburilor obținută în urma ședințelor de recuperare.
În cazuri grave, în care unchiul Cobb este de peste 50°, se recomandă intervenția chirurgicală.


